مــژده وام خرید دستگاه CNC و لیزر
مــژده 20% تخفیف پایان سال (طرح 10+10)
RADOX CUTTING CNC MACHINE, ROBOTIC & AUTOMATION
Fa
En
ورود

آینده دستگاه‌های CNC چطور خواهد بود؟





اصطلاح CNC در اصل مخخف عبارت computer numerical control، به معنای کنترل عددی کامپیوتری است. دستگاه‌‌های CNC ازتکامل سیستم‌ NC به‌وجود آمده است که موظف به کنترل حرکت محور خطی و دورانی بوده است. اولین ماشین ابزار دارای سیستم NC در سال ۱۹۵۲ و در دانشگاه MIT ساخته شد. این ماشین به عنوان اولین ماشین ابزار کنترل عددی شناخته می‌شود. در سال ۱۹۵۸، اولین مرکز ماشین‌کاری NC به بازار عرضه شد. مرکز ماشین‌کاری تلفیق مجموعه‌ای از ماشین‌های مختلف بود که قادر به انجام عملیات‌های متفاوتی بوده‌است.

با گذشت ۱۰ سال، ماشین‌آلات NC به ریزپردازنده‌های مستقل، مجهز شدند و آن‌ها را تبدیل به ماشین ابزار کنترل عددی رایانه ای (CNC) کردند که می‌توانستند به‌صورت مستقیم برنامه‌ریزی شوند. فناوری CNC عملیات‌های متفاوتی مانند تراش‌کاری، برش، فرزکاری و حکاکی را انجام می‌دهند.

فناوری CNC در دهه‌های اخیر، همگام با تمام فناوری‌های روز پیشرفت چشم‌گیری داشته است. با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی ممکن است این پرسش برای مصرف‌کنندگان این دستگاه پیش بیاید که آینده دستگاه CNC به چه شکل است؟ این دستگاه چه تغییراتی خواهد کرد؟

درست است که آینده این فناوری در گوی بلوری پیدا نیست، اما پیش‌بینی چگونگی آینده دستگاه سی‌ان‌سی در دهه‌های آینده، غیرممکن نیست. مهندسان و طراحان این فناوری، به‌دنبال ارائه خدماتی دقیق‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر هستند. در ادامه به بررسی روند پیشرفت و آینده دستگاه CNC با توجه به چالش‌های موجود، می‌پردازیم.


آینده دستگاه CNC


تکنولوژی جدید سی ان سی


فناوری چاپ سه بعدی

این فناوری در درجه اول، از پلاستیک و مواد پودری برای ساخت استفاده می‌کند، اما استفاده از فلزات و بتن در حال افزایش است. بسیاری از افراد پرینترهای سه بعدی را بخشی از خانواده ماشین‌کاری CNC نمی‌دانند، اما ماشین‌آلات CNC مدل جدید عملکرد بسیار مشابه پرینترهای سه بعدی دارند.

ماشین‌های سه بعدی می‌توانند به مشاغل و کارآفرینان کمک کنند تا برخی خدمات ساده مانند خدمات قالب‌گیری تزریقی را ارائه دهند و بنابراین خود می‌توانند بخش‌های جدیدی از صنعت را برای کسانی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، باز کنند. آینده دستگاه CNC قطعاً می‌تواند برای تأمین نیازهای چاپ سه بعدی سازگار باشد.


انعطاف پذیری ماشین‌کاری CNC

قابلیت‌های ماشین‌کاری CNC به‌عنوان مثال حفاری، شیارگذاری و مسیریابی، ریشه نوآوری در این فناوری خواهد بود. آینده ماشین‌کاری CNC با توجه به استفاده بیشتر از تکنیک‌های ماشین‌کاری چهار و پنج محوره، با توجه به نمونه‌سازی و طراحی به طور فزاینده‌ای پیشرفته خواهد شد.


مقرون به صرفه بودن CNC

قابلیت‌های CNC با گذشت زمان بیشتر در دسترس خواهند بود. این احتمال که قیمت‌ آینده دستگاه CNC به‌شکل قابل توجهی کاهش یابد، بسیار زیاد است.


عملکرد CNC

پیشرفت فناوری دیجیتال تقاضا برای قطعات و اجزای دقیق‌تر و کوچک‌تر و پیچیده‌تر را بیشتر می‌کند. قابلیت چاپ مواد رسانا یکی از پیشرفت‌های اخیر در ماشین‌کاری دقیق CNC است، با استفاده از یک ابزار چند محوره، می‌توان قابلیت آینده ماشین سی‌ان‌سی را برای تولید برد مدار SMT به طور افزاینده‌ای افزایش داد.


اینترنت

شبکه اینترنت به روش‌هایی که قبلاً دیده نشده است، امکان اتوماسیون را فراهم می‌کند. اینترنت اجازه می‌دهد تا ماشین‌ها با یکدیگر از طریق شبکه تعامل برقرار کنند تا بتوانند به‌طور هم‌زمان برای تولید محصول نهایی کار کنند.

در آینده، از آنجا که این ماشین‌ها به دستگاه‌های تلفن همراه یا رایانه نیز متصل هستند، برخی از شرکت‌های ماشین‌کاری CNC می‌توانند خدمات آنلاین ماشین‌کاری را ارائه ‌دهند. اکثر این شرکت‌ها تمام خدمات CNC خود را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند که در آن شما فقط باید یک فایل CAD را با همه کارهایی که باید انجام شود ارسال کنید. این فقط در نمونه‌سازی و ماشین‌کاری CNC اتفاق نمی‌افتد. شما هم‌چنین می‌توانید طرح‌های خود را برای خدمات قالب‌گیری تزریقی، ماشین‌کاری سریع و موارد دیگر ارسال کنید.

شرکت‌ها هم‌چنین می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند زیرا مجبور نیستند برای اداره خدمات CNC خود تعداد زیادی نیروی انسانی استخدام کنند. کاهش هزینه‌ها در آینده دستگاه CNC می‌تواند به صورت خدمات ارزان‌تر به مصرف‌کنندگان عرضه شود.


اینترنت اشیا



بهینه‌سازی برای مواد

ایجاد قابلیت فرایند ماشین‌کاری بر روی مواد متفاوت توسط یک دستگاه، یکی از چالش‌های موجود تاثیرگذار بر آینده دستگاه سی‌ان‌سی است.


همگام‌سازی چندین ماشین CNC

بیشتر نمونه‌های اولیه تولید با ماشین‌های مستقل انجام می‌شود. آینده ماشین CNC به دنبال همگام‌سازی چندین ماشین است که به‌طور چشم‌گیری کارایی و توانایی نمونه‌های اولیه را در تأسیسات تولیدی افزایش می‌دهد.


تخصص ابزار

امکانات آینده دستگاه CNC دقیق به سمت ساخت ابزار سفارشی در حال حرکت هستند تا تولید و دقت را برای یک قطعه خاص با متریال خاص، افزایش دهند.


دستگاه‌های کوچک‌تر

در گذشته، شرکت‌ها دستگاه‌های CNC عظیمی داشتند که جدا از اینکه فضای زیادی را اشغال می‌کردند و امکان جا‌به‌جایی نداشتند، کار با آن‌ها نیز خطرناک و گران بود. همگام با سایر فناوری‌های روز دنیا، روند تولید این ماشین‌آلات نیز رشد کرده است. اکنون یافتن نمونه‌های اولیه قالب‌سازی که بتوانند در یک اتاق جای بگیرند کار دشواری نیست. ماشین‌آلات کوچک‌تر شده‌اند و از آنجایی که اکنون آن‌ها می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، برخی شرکت‌ها به جای دستگاه‌های بزرگ، از بسیاری از دستگاه‌های قابل حمل کوچک‌تر حمایت می‌کنند.


پشتیبانی فنی بهتر

برای آینده ماشین ‌سی‌ان‌‌سی، پشتیبانی بهتری پیش‌بینی می‌شود، زیرا شرکت‌های بیشتری از فناوری‌های مختلف استفاده می‌کنند. پیش از اینکه فرایند این تغییر کامل شود و شرکت‌ها بتوانند خدمات CNC سریع‌تر و بهتری را ارائه دهند، بهترین راه‌حل گسترده‌سازی نمایندگان پشتیبانی است. به‌همین دلیل شرکت‌هایی که این فناوری‌ها را ارائه می‌دهند باید پیشنهادات پشتیبانی فنی خود را بهبود بخشند.


ظهور برجستگی روبات‌ها

حضور بیشتر فناوری رباتیک، در آینده دستگاه CNC حتمی است. ربات‌ها می‌توانند فعالیت‌هایی را انجام دهد که نیروی انسانی از پس آن برنمی‌آید، با تغییر ماشین‌کاریCNC ، نقش ربات‌ها بیشتر خواهد شد. ربات‌ها می‌توانند بارهای سنگین و زیادی را بین ماشین‌ها جابه‌جا کنند. آ‌ن‌ها هم‌چنین می‎‌توانند با این ماشین‌های دیگر از طریق شبکه اینترنت تعامل برقرار کنند. ربات‌ها نیز به جای موارد الحاقی، بخشی از آینده ماشینCNC می‌شوند. به‌همین دلیل، فرآیندهایی مانند ماشین‌کاری سریع، مدت زمان کمتری نیز طول خواهد کشید.


نیروی انسانی

آینده دستگاه سی‌ان‌سی، تسریع و تسهیل در فرایند تولید را با حداقل نیروی کار انسانی تضمین می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اتوماسیون این است که بخش عظیمی از جمعیت کارگر ممکن است شغل خود را از دست بدهند. این ترس از این واقعیت ناشی می‌شود که یک ماشین می‌تواند وظایفی را که پیش‌تر توسط ده‌ها نفر نیروی انسانی انجام می‌شد، انجام دهد.

از طرف دیگر، اتوماسیون می‌تواند به ایجاد برخی مشاغل جدید کمک کند. خدمات ماشین‌کاری CNC آنلاین نیاز به نگه‌داری و به‌روزرسانی و ارتقا دارند. به‌همین علت، به‌ حضور تکنسین‌ها برای عیب‌یابی و مراقبت از سیستم مورد نیاز خواهد بود. علاوه‌براین، نرم‌افزار مورداستفاده در آینده ماشین CNC باید توسط یک برنامه‌نویس کدگذاری شود. اگر فرآیندهایی مانند ساخت قطعات فلزی کاملاً خودکار شوند، نیاز به برنامه‌نویسان آشنا با دانش ماشین‌کاری در فرایند کاری آینده دستگاه CNC زیاد خواهد بود.



سخن پایانی

دلایل زیادی برای اتوماسیون وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، حفظ رقابت و کاهش هزینه‌های تولید هستند. ماندن در رقابت یعنی ارائه محصولات با کیفیت بیشتر، در مقادیر بالاتر و با سرعت بیشتر نسبت به سایر رقیبان حوزه کاری.

اتوماسیون ماشین‌کاری CNC به کاهش ضایعات کمک می‌کند و بنابراین به شرکت‌ها در کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. ممکن است تغییرات در صنعت اتوماتیک هزینه زیادی را بر دوش شرکت‌ها بگذارد، اما روند صعودی آنچنان چشم‌گیر است که شرکت‌ها در صورت عدم گام برداشتن در این راه ضرر می‌کنند.

شکی نیست که آینده دستگاه CNC نیز مانند تمام فناوری‌ها تغییر خواهد کرد. با وجود محبوبیت دستگاه‌های CNC، تولیدکنندگان عرصه صنعت با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شوند که این امر زمینه‌ساز پیشرفت این فناوری است.

در دنیای ماشین‌کاری CNC قابلیت‌های زیادی وجود دارد که باید منتظر ماند و کارهای خیلی بیشتری در انتظار است که ممکن است انسان امروز حتی قادر به تصور آن نباشد. با وجود تمام گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده دستگاه سی‌ان‌سی، ممکن است این فناوری به‌گونه‌ای متفاوت به کمک بشر آید.

ما امیدواریم که آینده‌ای حتی درخشان‌تر از پیش‌بینی‌های بشر، پیش روی همه ما باشد.