مــژده وام خرید دستگاه CNC و لیزر
مــژده 20% تخفیف پایان سال (طرح 10+10)
RADOX CUTTING CNC MACHINE, ROBOTIC & AUTOMATION
Fa
En
ورود

برش انواع فلزات





برش ورق فلزات یکی از ارکان مهم در صنعت به‌شمار می‌آید. بسیاری از دستگاه‌ها و لوازمی که در کارگاه‌های کوچک و بزرگ و کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرند به این روش تهیه می‌شوند.

هم‌چنین کاربرد وسیع و همه‌جانبه فلزات در صنایع ساختمانی به اشکال مختلف از جمله برش ورق فلزی، در ساخت و سازهای مدرن بسیار متداول است.

در همین راستا نیز طی سال‌های اخیر، به‌تدریج شیوه‌های مختلف برش فلزات به شکل ورق و تجهیزات مورد نیاز برای این کار نیز به دانش فنی این رشته افزوده شده است.


در این مطلب می‌خوانیم:

•استخراج کاربرد فلزات

•روش‌های مختلف برش ورق فلزات

•نحوه تولید و مصارف برش‌های فلزی‌

با ما تا انتهای این نوشتار همراهی کنید.




فلز، از معدن تا مصرف!

فلزات در زندگی همه ما نقش مهمی ایفا می‌کنند. بسیاری از وسایل کوچک و بزرگی که روزانه از آنها استفاده مي‌کنیم یا به‌طور کامل از فلز ساخته می‌شوند یا بخش‌هایی از آنها از برش ورق فلزات تهیه شده است.

فلزات گوناگون در صنایعی مانند هواپیماسازی، ساخت و ساز، هوافضا، نظامی، صنایع دکوراتیو و زینتی و ده‌ها مورد مشابه دیگر نقش اصلی و کلیدی ایفا می‌کنند.

در این میان نقش ورقه‌های فلزی و برش ورق فلزات با ضخامت‌های متنوع و دقیق در این صنایع و نیز ساخت ابزار، قطعات و لوازم کلیدی بسیار مهم است.

استخراج فلزات از معدن به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. شیوه جداسازی و درصد خلوص آنها نیز تاحدودی با یکدیگر متفاوت است. هم‌چنین بسته به خواص فیزیکی و شیمیایی این مواد، استفاده‌های متنوعی از آنها صورت می‌گیرد.

تا چند دهه پیش از این ابزار چندان پیشرفته‌ای برای برش و شکل‌دهی این مواد وجود نداشت. فلزاتی با خواص چکش‌خواری قوی مانند آهن و روی تاحدی با استفاده از پتک و لوازم آهنگری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما تولید برش ورق فلزات نازک و یکدست، بدون تجهیزات امروزی کاری بسیار دشوار و گاهی غیرممکن بود!

با ابداع تجهیزات مدرن برش فلزات، ‌امکان تولید صنایع پیشرفته و نماهای زیبا و امروزی در بناهای ساختمانی بالا گرفت. تا جایی که امروزه شاهد سازه‌های متنوع و بسیار دقیقی از جنس فلزات هستیم.

در ادامه این نوشتار، به راه‌های گوناگون برش ورق فلزات می‌پردازیم.

با ما همراه بمانید.


از برش ورق فلزات به روش CNCچه می‌دانید؟

برش لیزری CNC یا (Computer Numerical Control) به معنای کنترل عددی برنامه توسط کامپیوتر است. این کار در برش فلزات بسیار ارزشمند بوده و قادر به انجام عملیات گوناگون از قبیل بر روی فلزات است. برخی از این مانورها شامل حکاکی، برش و تراش بر روی مواد گوناگون از جمله فلزات است.

اصلی‌ترین عملکرد دستگاه‌های برش لیزری موسوم به سی‌ان‌سی در برش فلزاتی مانند آهن، آلومینیوم و استیل یل فولاد صنعتی است. این مواد پرکاربرد و صنعتی، ساختار ملکولی خاصی دارند. به‌همین دلیل با لوازم دستی و سنتی نمی‌توان برش‌هایی دقیق و ظریفی مانند نمونه‌های لیزری انجام داد.

در این نوع دستگاه که با سیستم یارانه‌ای هدایت می‌شود، با دادن کدهای مخصوص مختصات برش هر ورق با دستگاه معین می‌شود. در برش فلزات به روش لیزری، علاوه بر برش، حکاکی، جوشکاری و تراش نیز انجام می‌گیرد.

کاربرد فرز نیز، قسمتی از برش ورق فلزات با دستگاه CNC است، با این تفاوت که از عمق بیشتری بهره‌مند بوده و جهت حکاکی فلزات نیز بهتر عمل می‌کند.


not found



برش با واتر جت چیست و چه کاربردی دارد؟

آب سیال قدرتمندی است که نیروی زیادی را در خود پنهان نموده است. در صورت استفاده از این نیرو می‌توان سخت ترین اجسام حتی قطعات فلز را برش داد. برای این کار از فشار بالای این ماده و کنترل آن توسط سیستم سی‌ان‌سی استفاده کرده و با دادن نقشه مورد نظر و ترکیب یک ساینده قوی با آب آن را به روش لیزری بر روی سطح فلز مورد نظر می‌پاشند. دقت و ظرافت پاشیدن آب نشانگر میزان ظرافت در برش ورق فلزات خواهد بود. در این مورد نیز کاهش چشمگیر پرتی و تمیزی کار قابل ملاحظه است.

برش ورق فلزات با پلاسما نیز روش دیگری است که زیر آب و با کمترین میزان آلودگی و دود و ضایعات انجام می‌شود. در استفاده از پلاسمای معمولی به‌دلیل وجود تشعشعات فراوان کاربرد ماسک ایمنی الزامی است.


با برش ورق آلومینیوم و کاربردهای آن آشنا شویم!

فلز آلومینیوم به‌دلایل گوناگون جایگاه محکمی در صنایع فلزی دارد. وزن کم و قیمت مناسب آن نسبت به فلزات مشابه، باعث شده تا از آن در صنایع گوناگون استفاده‌های فراوانی صورت گیرد. این فلز که از سنگ بوکسیت استخراج می‌شود، در عین نرم بودن بسیار مقاوم است. مقاومت این فلز در برابر اکسیدشدن از خواصی است که کاربرد آن را در صنایع ساختمانی به‌ویژه درب و پنجره بیشتر کرده است. در صنایع بزرگ و مهمی مانند هواپیماسازی نیز از برش ورق فلزات مانند آلومینیوم به‌دلیل داشتن وزن کم و مقاومت در برابر خوردگی استفاده‌های زیادی می‌شود.

اما همه این موارد تنها زمانی قابل اجرا هستند که بتوان برش‌های بسیار دقیق و میلیمتری و حتی در مواردی میکرونی تهیه نمود. کاری که به‌دلیل نرمی و حالت‌پذیری آلومینیوم با دستگاه‌های برش سنتی در عمل غیرممکن است!

برش لیزری با حذف تغییرات حاشیه‌ها، مانع از تولید پرتی و دورریز اضافه شده و آن را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد. گرچه انتقال سریع حرارت در نقطه برش کار را دشوار نموده و برش ورق آلومینیوم با ضخامت بیش از ۱mm را در عمل دشوار می‌کند. اما انتخاب گاز مناسب (نیتروژن یا اکسیژن) ضمن ارتقاء سطح کیفی و ظرافت کار، قیمت تمام شده کنترل شده و برش‌های مورد نیاز را تولید می‌کند.


مزایای برش لیزری آلومینیوم

•سرعت، دقت و ظرافت بالا

•کاهش چشمگیر متریال مصرفی و ممانعت از تولید دورریز

•برش طرح‌های ترکیبی و پیچیده

•کیفیت لبه‌های برش

•مقرون به‌صرفه

•کاهش مدت تولید و صرفه‌جویی در زمان

•بی‌نیاز از قالب‌سازی


برش لیزر استیل و آنچه باید بدانیم...

استیل از صیقلی‌ترین و مقاوم‌ترین انواع فلزات صنعتی است که به‌خاطر داشتن ظاهر براق و شیک مصارف زیادی در صنایع مدرن و مروزی دارد.

استفاده از ورق استیل به شکل برش ورق فلزات جهت مصارف ساختمانی و نیز صنایع آسانسور، هواپیمایی، کشتی‌سازی، شیر‌الات ساختمانی، خودروسازی و بسیاری موارد دیگر کاربردی است.‌ این روش، برش ورق استیل در ضخامت و ابعاد مختلف و کاربرد آن در تولید ملزومات مورد نیاز را رواج داده است.

کاربرد طراحی پیشرفته کامپیوتری تحت برنامه اتوکد نیز، کار برش را اصولی، دقیق و به‌مراتب آسان‌تر از روش های سنتی نموده است. ضمن اینکه تولیدات و برش های لیزری به‌لحاظ دقت و ظرافت در ساخت به‌هیچ‌عنوان قابل مقایسه با انواع سنتی و ساخته شده با دست نیستند.

انجام دقیق مراحل مختلف این نوع برش از ارائه طرح اولیه به سیستم تا تنظیم عدسی‌ها و آینه‌های منعکس کننده پرتوهای لیزر، ضامن تولیدات بهتر و دقیق‌تر برش ورق فلزات است. در این مورد نیز نوع گاز مصرفی بر قیمت و کیفیت نهایی کار تاثیرگذار است. در این روش گاز نیتروژن یا هوای فشرده مورد استفاده است که به‌دلیل تنش کمتر نسبت به آلومینیوم از برش آسان‌تر و دقیق‌تری برخوردار بوده و تولیدات کیفی مناسب‌تری نیر ارائه می‌شود.


مزایای برش استیل با لیزر نسبت به برش دستی

•کاهش ضایعات، قیمت مناسب و صرفه اقتصادی بالا

•سرعت و دقت بالا و امکان تولید تیراژ بالا در زمان بسیار کوتاه از نمونه‌های مشابه

•حفظ ساختار ماده اولیه (استیل) و کمترین میزان انحراف درجه تابش (کرف) در تولیدات ظریف و دقیق مانند زیورآلات

•انعطاف استیل در برابر پرتوهای لیزر


برش ورق آهن با لیزر: مزایا و مشخصات

آهن از پرکاربردترین فلزات مورد استفاده در بسیاری از صنایع و ساخت و سازهاست. سختی این ماده و خواص چکش خواری، آن را به ماده اولیه مناسب در ساخت بسیاری از قطعات صنعتی و مصرفی تبدیل نموده است. تا جایی که امروزه بخش عمده‌ای از صنایع ساختمانی توسط برش ورق آهن قادر به ادامه کار هستند. اما دشواری برش این فلز سخت به روش کلاسیک و با ابزار دستی آنقدر زیاد است که نتیجه کار را از صرفه اقتصادی و کیفیت بالا خارج می‌کند.

 به‌ویژه اگر قصد برش ورق فلزات از جمله آهن را در ضخامت‌های گوناگون و با سطوح صاف و یکدست داشته باشیم، روش‌های کلاسیک در عمل چندان کارساز نیستند.

در برش ورق با لیزر علاوه بر سرعت و دقت بالا، امکان سری‌کاری و حذف پرتی تاحدامکان نیز موجود است. ورق آهنی که از این طریق تولید می‌شود، کاربردهای متنوعی در صنعت دارد.

استفاده صحیح از دستگاه برش لیزری آهن با بالا بردن سطح کیفی برش‌ها و ارائه لبه‌های صاف و تمیز و فاقد دندانه، استفاده از این تولیدات را در صنایع پیشرفته و حساسی مانند هواپیماسازی، خودروسازی، صنایع تولیدی کشتی و ساختمان‌سازی بیشتر کرده است. ضمن اینکه تولید قطعات صنعتی نیز با این روش مقرون به صرفه بوده و با صرف انرژی و نیروی انسانی کمتر قابل اجراست.


سخن آخر

استفاده از برش با استفاده از نیروی پرتوهای لیزر در بسیاری صنایع و مواد مصرفی رونق خوبی دارد. متریال خاص فلزی و سختی بالای آنها در اغلب موارد، کار برش دستی را دشوار نموده و از دقت و حساسیت کار می‌کاهد.

اجرای برش ورق با لیزر در فلزات گوناگون از قبیل آهن، آلومینیوم و استیل نه‌تنها به مراحل انجام کار سرعت می‌بخشد، بلکه دقت آن را نیز بالاتر می‌برد. رشد صنایع فلزی نیز به‌دنبال تولید دستگاه‌های ویژه این کار با نام CNC یا برش لیزری اوج گرفته است.

بدیهی است رعایت اصول صحیح کار و تنظیم و کاربرد درست دستگاه‌های مربوط به برش ورق فلزات در تولید قطعات با کیفیت بالاتر بسیار موثر است. به این ترتیب امکان تولید صفحات و قطعاتی با مختصات دقیق فراهم می‌شود که کاربرد وسیعی در صنایع گوناگون دارند.

در این راستا از ۳ فلز کاربردی آهن، آلومینیوم و استیل ورق‌هایی با ظرافت و دقت بالا ساخته می‌شود که پایه و اساس تولیدی صنایع بسیاری را پی‌ریزی می‌کنند.

دستگاه‌های برش لیزری CNC و واترجت دو مورد از سیستم‌های برش این فلزات هستند که بیشترین کاربرد را داشته و خدمات زیادی در این صنایع به انجام می‌رسانند.